مبل های ریکلاینر و ریلکسی با امکانات منحصر به فرد خود که مهم ترین آن ارگونومیک بودن آن (سازگار با بدن) است، تغییری عظیم در بوجود آمدن حس آسایش و راحتی واقعی ایجاد نموده است.

به گونه ای که در کشورهای پیشرفته اغلب بیمارستان ها، مجتمع ها و … که سعی دارند محیطی ایده آل و سرشار از رفاه را برای مراجعین خود فراهم آورند، مجهز به مبل های ریکلاینر و ریلکسی شده اند.

و رفته رفته مبل ها و صندلی های ریکلاینر در محیط های عمومی حتی در پارک ها و فضاهای باز نیز مورد توجه و استفاده قرار گرفتند.

امروزه در کشور ما نیز کاربرد مبل های ریکلاینر و ریلکسی با آگاهی از وجود آن فراگیر شده است. اغلب کسانی که مبل های ریکلاینر و ریلکسی را یک بار به طور اتفاقی تجربه کرده اند سریعا مشتاق به خرید و داشتن حد اقل یک مبل تکی ریکلسی شده اند. چرا که این گونه مبل ها سریعا آنان را به اوج راحتی و حس آرامش یا همان ریلکس شدن یک باره بدن رسانده است. و این که به سادگی نشستن بر روی یک مبل تمام خستگی بدن دفع شده و نیروی از دست رفته مجددا بازگردد برای این افراد بسیار شگفت آور بوده است.

اما ساز و کار مبل های ریلکسی و ریکلاینر چگونه است که این چنین همه را مشتاق خود می کند؟

مهم ترین نکته در مبل های ریلکسی و ریکلاینر سازگار بودن آن با بدن (ارگونومی) است. سازگاری بدان معنا که بدن شخص در وضعیت طبیعی خود قرار گیرد و بر روی ماهیچه ها و عضلات بدن فشاری تحت تاثیر نشستن وارد نیاید. به طور مثال انحنای طبیعی ستون فقرات در حال نشستن حفظ شود. و همانند ستون فقرات دیگر اعضای بدن نیز از قبیل زانو، پا، کمر، آرنج و کتف و … همگی در وضعیت ایده آل خود قرار گیرند. و از این جهت است که مبل های ریلکسی و ریکلاینر نه تنها از جهت آسایش و راحتی قابل اهمیت است بلکه از بسیاری از بیماری های اسکلتی – عضلانی پیشگیری و به درمان آن نیز کمک می کند.

نکته ی قابل تامل دیگر، قابلیت تنطیم این مبل هاست. قابل تنظیم بودن تکیه گاه، نشیمنگاه، محل قرار گیری پا و زانوها و … همگی قابل تنطیم بوده و هر فرد با توجه به وضعیت جسمانی، جثه و ابعاد فیزیکی خود می تواند مبل ریلکسی خود را تنظیم نماید تا در شرایط دلخواه قرار گیرد.

در طراحی انواع مختلف مبل های ریلکسی و ریکلاینر علاوه بر ویژگی ارگونومی، امکانات جانبی فراوانی، بر حسب مورد استفاده ای که قرار می گیرند لحاظ شده است. و از این جهت است که مبل های ریکلاینر و ریلکسی تبدیل به محیطی امن برای استراحت شده اند. منبع: http://recliner.blogfa.com/post/1